Vrouwelijke sekswerker

Je lichaam

Het is belangrijk om goed te zorgen voor je eigen lichaam.Probeer zo veel mogelijk gezond te eten, sporten en zeker niet alle emoties en zorgen op te kroppen.  Dat lijkt allemaal vanzelfsprekend en toch doen de meesten mensen niet wat goed voor hen is.  Hieronder vind je informatie over de volgende thema's:

Wist je dat

Wanneer je een goede fysieke conditie hebt voel je je beter in je vel en zie je er mooier en gezonder uit!

Tip

Het is nooit te laat om te beginnen.  Met onderstaande tips kan je beetje bij beetje aan de verbetering van je gezondheid werken.

  • Drink zeker voldoende water en niet alleen suikerhoudende dranken. Elke dag zou je minstens 1,5 l water moeten drinken.  Beperk de inname van cafeïne, omdat deze een vochtafdrijvende werking heeft.
  • Er langer jong uitzien:Gezonde voeding is dé manier om veroudering uit te stellen.
  • Werk je 's nachts neem dan een maaltijd vóór je nachtdienst. 's Nachts mag je gerust een hapje eten, want dat verhoogt je waakzaamheid.  Een eiwitrijke maaltijd (vlees, vis, kaas) in het begin van je dienst houd je wakker.
  • Ga na je nachtdienst meteen naar bed. Stel klussen tot later uit.
  • Ben je van plan om een esthetische ingreep te laten uitvoeren, laat je dan goed begeleiden door een gespecialiseere arts. Deze artsen hebben de juiste kennis en ervaring en zullen voor het mooiste resultaat zorgen.  

 

 

 

Medicatie

Medicatie

Wanneer je ziek bent of last hebt van een kwaaltje wil je soms snel medicatie innemen.

OPGELET! Het nemen van foute of slechte medicatie zal je niet genezen en kan schadelijk zijn voor je gezondheid.

  • Neem daarom geen medicatie in die je nog hebt liggen van een vorige keer.
  • Neem geen medicatie aan van een vriend(in) die dezelfde klachten had.
  • Koop geen medicatie op het internet.
  • Neem geen medicatie aan van een loopjongen op straat.

 Tips

  •  De meeste klachten gaan vanzelf weg na enkel dagen. Zo niet, ga dan naar de dokter.
  • Ga steeds naar de dokter vóór je medicatie neemt. De dokter kan de juiste oorzaak van het probleem vaststellen en daardoor ook de beste behandeling voorschrijven.
  • Respecteer de tijdstippen en dosissen. Sla nooit een inname over en gebruik de voorgeschreven hoeveelheden.
  • Stop niet vroeger dan voorgeschreven. Ook al voel je je beter,  neem je medicatie uit zoals voorgeschreven door de arts.  Dit is nodig om volledig te genezen. Wanneer je te vroeg stopt, kan een infectie terugkomen.
  • Bewaar geen medicatie. Hou geen restjes medicatie  bij voor de volgende keer. Breng ze naar de apotheker. Deel ze zeker niet uit aan vrienden.
  • Koop medicatie in de apotheek. Neem  nooit medicatie in waarvan je niet weet vanwaar het komt.
  • Bij problemen contacteer een arts. Wanneer je een medicijn niet vertrouwt, of wanneer je je misselijk voelt na het innemen van medicatie, neem dan contact op met je arts.

Eten

Als je een druk en onregelmatig leven leidt, is het gemakkelijk om eten te laten bezorgen.  Je grijpt misschien vlug naar snacks, chips en cola?  Maar als je een beetje moeite doet om goed op je eten te letten, zal je je vlug beter voelen.

Tien redenen om gezond te eten:

  1. Gezond gewicht:Gezond eten en meer beweging, de ideale combinatie als je je gewicht optimaal wilt houden.
  2. Betere afweer tegen ziektes:Een gezonde voeding met veel vitamines en mineralen is een steuntje in de rug voor je afweersysteem.
  3. Beter presteren:Gezond eten betekent energie opnemen voor je lichaam.  Zoveel energie dat je tot goede prestaties kan komen.
  4. Stress beter de baas:Gezond eten kan je helpen beter met stress om te gaan. Met juiste voeding ben je snel minder prikkelbaar.
  5. Goed voor je humeur:Genieten van een gezonde maaltijd geeft een goed gevoel.
  6. Meer zin in bewegen: Wie gezond eet, voelt zich beter.  Daardoor krijg je meer energie en dus meer zin om extra te gaan bewegen.
  7. Er langer jong uitzien:Gezonde voeding is dé manier om veroudering uit te stellen.
  8. Langer fit blijven: Je spieren en botten blijven langer in conditie als je gezond eet.
  9. Kans op ziektes verkleinen:Gezond eten beschermt je tegen hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, diabetes en kanker.
  10. Een goed voorbeeld doet goed volgen:Het goede voorbeeld geven, is één van de beste manieren om je kinderen gezond te leren eten.

De actieve voedingsdriehoek kan je als hulpmiddel gebruiken om gezond en gevarieerd te eten.  Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke dag hetzelfde voedingsmiddel uit de driehoek gaat kiezen.  Als je deze voedingsmiddelen afwisselt, kom je aan een evenwichtige gezonde voeding. 

Hoe lees je deze driehoek?

De onderste groepen van de driehoek zijn het grootst, dit wil zeggen dat je van deze voedingsmiddelen veel nodig hebt.

De groepen bovenaan die driehoek zijn kleiner dus het gebruik van deze voedingsmiddelen kan je best beperken.  Het is wel belangrijk dat je bij elke maaltijd zoveel mogelijk onderdelen van de driehoek combineert.

 

  • Gezond eten en onregelmatige werkuren

 Hier volgen enkele tips om toch gezond te eten tijdens je onregelmatige werkuren:

  • Neem een maaltijd vóór je nachtdienst. 's Nachts mag je gerust een hapje eten, want dat verhoogt je waakzaamheid.  Een eiwitrijke maaltijd (vlees, vis, kaas) in het begin van je dienst houd je wakker.
  • Een koolhydraatrijke maaltijd (brood, pasta, rijst) in het tweede deel van de nacht geeft je energie.
  • Vermijd vette maaltijden zoals fastfood.
  • Trek minstens 30 minuten uit voor een maaltijd, zelfs op het werk. Te snel eten, bevordert spijsverteringsstoornissen.
  • Vermijd prikkelende maaltijden, deze kunnen je spijsvertering verstoren.
  • Vermijd suikerrijke tussendoortjes en frisdranken.  Die geven  je eerst extra energie, maar nadien zak je weg in een dip en word je slaperig.
  • Krijg je toch honger tussen de maaltijden in kies dan voor een stuk fruit, (magere) yoghurt, crackers, rijstwafel, speculaas of peperkoek.
  • Let op met koffie en energydrinks.  Deze cafeïnerijke dranken werken inderdaad opwekkend, maar zijn ook gevaarlijk.  In hoge dosis kunnen deze dranken spijsverterings, hartritme- en slaapstoornissen veroorzaken.
  • Eet geen overvloedige maaltijden net vóór het slapengaan!

Heb je zin in een test om te kijken of je gezond eet?  Klik dan hier.

 

 

 

 

 

 

Drank

Moet je op je werkplek veel drinken? In een club/bar is alcoholgebruik eerder regel dan uitzondering. Niemand mag je dwingen om alcohol te drinken.  De exploitant niet en de klant niet!Als het echt niet anders kan, overleg dan met de exploitant of er niets op gevonden kan worden.

Als je veel drinkt,  kan je de controle verliezen over de situatie.  Je laat je grenzen los waardoor je het misschien ook minder nauw zal nemen met veilige seks.   

Wil je meer weten over jou alcoholgebruik, klik dan op deze link of denk je dat je een alcoholprobleem hebt?

Drugs

Misschien gebruik je drugs en heb je daar geld voor nodig of bekostig je het drugs- of alcoholgebruik van je partner? Dit kan een hoge werkdruk geven, hetgeen weer van invloed kan zijn op je onderhandelingen met klanten.  

Als een klant cocaïne meebrengt om samen te gebruiken, bedenk dan dat je met cocaïne ook meer risico neemt, want drug gebruikende klanten zijn vaak onvoorspelbaar en kunnen agressief worden.  Je brengt jezelf zo in gevaar.

De combinatie alcohol – cocaïne lijkt ideaal, het één pept op, het andere verdooft.  Je kan daardoor uren doorgaan zonder je dronken of moe te voelen.  Dit is natuurlijk slecht voor je lichaam.

Als je voelt dat je het drugs of alcohol gebruik niet meer in de hand hebt, twijfel dan niet om hulp te gaan zoeken.  

 

Nachtwerk

Wanneer je werkt in de erotische business komt nachtwerk er vaak bij kijken. Volgende tips kunnen dan van pas komen.

Vóór de werkuren:

  • Maak de dag voor je met nachtdienst start niet te vermoeiend.
  • De beste manier om 's nachts fit te zijn is overdag goed te slapen.
  • Zorg overdag voor minstens zeven uur kwaliteitsvolle slaap, dutjes meegerekend.

 Tijdens de werkuren:

  • Drink niet te veel koffie en gebruik geen drugs om wakker te blijven.
  • Zorg tussen twee en vijf uur in de ochtend voor variatie in je werk en zoek contact met je collega's om de moeilijkste uren van de nacht makkelijker door te komen.
  • Doe een dutje in het midden van de nacht als je werkschema en je werkgever dat toelaten.
  • Ban monotone geluiden zoals het gezoem van een computer die maken je slaperig.
  • Rij voorzichtig naar huis. Doe eerst een dutje als je te slaperig bent.

 

 

Slapen overdag

Werk je 's nachts?  Dan is het natuurlijk belangrijk dat je overdag goed kan slapen.  Hieronder vind je alvast enkele tips:

 

  • Beperk koffie, thee, cola en chocolade in het tweede deel van je nachtdienst.
  • Wanneer je het licht op je werkplek tegen de ochtend wat dimt, bereidt je lichaam zich voor op zijn eigen 'nacht'.
  • Zorg voor voldoende beweging tijdens je vrije tijd.
  • Zet een zonnebril op bij een heldere en zonnige ochtend wanneer je naar huis rijdt.
  • Beperk alcohol en roken voor je gaat slapen.
  • Ga na je nachtdienst meteen naar bed. Stel klussen tot later uit.
  • Neem een lichte snack voor je gaat slapen zodat je geen honger hebt.
  • Maak je slaapkamer donker, stil en aangenaam van temperatuur.
  • Wanneer je overdag slaapt, kun je het daglicht buitensluiten met een zwart masker voor je ogen.
  • Zet je gsm af, trek je telefoon uit, schakel de deurbel uit.
  • Gebruik oordoppen wanneer er te veel lawaai is.
  • Hou je aan een vast slaapritueel.

 

Sporten

Sporten kan ervoor zorgen dat je je lekkerder voelt en meestal bevordert het je nachtrust. Als het je niet lukt om regelmatig naar de sportclub te gaan, zorg er dan voor dat je kleine sportattributen in huis haalt zoals gewichtjes of een hometrainer. In je eentje is het vaak moeilijk om vol te houden. Door samen met een vriendin te gaan sporten kun je het nuttige met het aangename combineren!

 

Esthetische ingrepen

Misschien denk je erover na om esthetische chirurgie te laten uitvoeren? Wees attent en zorg ervoor dat je je eigen gezondheid niet in gevaar brengt.  Bereid je goed voor op een ingreep en laat deze uitvoeren onder begeleiding van een gespecialiseerde arts. Deze artsen hebben de juiste kennis, ervaring en zullen voor het mooiste resultaat zorgen.  

Je goed voorbereiden is heel belangrijk. Zorg ervoor dat je weet wat je wil, zo sta je sterk in je schoenen. Maar hoe doe je dit?

  • Zorg dat je mentaal klaar bent voor de ingreep. Ben je zeker dat je voor jezelf de juiste keuze hebt gemaakt? Denk eraan: sommige ingrepen zijn definitief en onomkeerbaar.  
  • Overweeg goed de voor en nadelen van de ingreep.
  • Steek op voorhand je licht op bij collega sekswerkers met positieve ervaring. 
  • Vergaar informatie over de ingreep bij verschillende chirurgen. Beslis nooit na het eerste gesprek of je de ingreep bij deze arts wil laten uitvoeren. Laat de informatie nog eens bezinken en geef jezelf de tijd om de goede beslissing te nemen.
  • Om op al je vragen een antwoord te krijgen, kan het soms helpen om op voorhand een vragenlijst op te stellen. Zo vergeet je niets te vragen aan de arts en ga je met alle informatie naar huis.
  • Welke vragen kan je stellen?  Hier volgen enkele voorbeelden:

Wat houdt de operatie juist in, hoe gaat de arts te werk?

Wat zijn de risico’s van de ingreep?

Kan ik mezelf voorbereiden op de dag van operatie?

Welke soort verdoving ga ik krijgen? (lokale of algemene verdoving?).

Na de operatie hoe ga ik me voelen?

Welke soorten pijnen zijn normaal, moet ik medicatie innemen na de ingreep?

 

Borstzelfonderzoek

Je borsten zelf onderzoeken is niet makkelijk. Wat is normaal en wat is niet normaal? 

Als je een knobbeltje voelt, hoort dit er te zijn of niet? 
Borstzelfonderzoek is een methode om vertrouwd te raken met je borsten, zodat je weet hoe je borsten aanvoelen.Als er een verandering optreedt, ga je dit sneller opmerken. Als je twijfels hebt, kan je steeds je arts raadplegen.